Το Τετράδιο Συνεργασίας είναι ένα παιδαγωγικό εργαλείο που αφορά καθηγητές/καθηγήτριες, μαθήτριες/μαθητές, γονείς. Η σχέση αυτή πρέπει να αποτυπώνεται και να ενισχύεται μέσα από μία συχνή, σταθερή επικοινωνία.
Οι επισημάνσεις καθηγητών/καθηγητριών και γονιών έχουν στόχο την αλληλοενημέρωση έτσι ώστε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά στην προσπάθειά τους, να τα βοηθήσουμε, να δείξουμε κατανόηση στα προβλήματά τους. Η καταγραφή του homework βοηθάει τα παιδιά να είναι οργανωμένα και τους γονείς να γνωρίζουν τι προετοιμασία πρέπει να κάνει το παιδί για το επόμενο μάθημα.
Οι καθηγήτριες/καθηγητές λαμβάνουν υπ’ όψιν τους τα παρακάτω για την καλύτερη χρήση του παιδαγωγικού αυτού εργαλείου.
1. Βεβαιώνονται ότι όλα τα παιδιά γράφουν τα στοιχεία στο εξώφυλλο:
όνομα του σχολείου(ΚΞΓ), το όνομα του μαθητή/μαθήτριας, τάξη, γλώσσα (Αγγλικά, Γαλλικά κ.λπ.)
2. Στο τετράδιο συνεργασίας δεν είναι απαραίτητο να γράφουμε πάντα κάτι για όλα τα παιδιά. Κάθε φορά επιλέγουμε 3-4 παιδιά και σημειώνουμε ό,τι είναι απαραίτητο. Π.χ:
α) Αν ένα παιδί δεν έχει διαβάσει καθόλου ορθογραφία, γράφουμε: θα ήθελα ο Χ. να διαβάζει λίγο περισσότερο την ορθογραφία. Είναι πολύ έξυπνος και δεν θα του πάρει πολλή ώρα.
β) Αν ένα παιδί κάνει φασαρία, γράφουμε: Ο Χ. έχει πολλά προσόντα. Αν ήταν λίγο πιο ήσυχος στην τάξη, θα ήμουνα ευτυχισμένη.
γ) Αν ένα παιδί ξεχνάει κάθε φορά βιβλίο ή τετράδιο, γράφουμε: κ.(Παπά) θα μπορούσατε να βοηθάτε τον Χ. να οργανώνεται καλύτερα κάθε φορά που έρχεται στο μάθημα. Ευχαριστώ.
δ) Αν δεν έχετε κανένα πρόβλημα με ένα παιδί, πάλι σημειώνουμε: Είμαι πολύ ικανοποιημένη με τον Χ. Σε όλα είναι πολύ καλός. Έχει δυνατή προσωπικότητα.
ε) Αν ένα παιδί αφαιρείται στο μάθημα, γράφουμε: Ο Χ. έχει πολύ καλή σκέψη και καλό χαρακτήρα. Σήμερα ήταν πολύ αφηρημένος. Πιστεύω να μην του συμβαίνει κάτι.
στ) Αν ένα παιδί είναι καλός μαθητής αλλά σε ένα test δεν έγραψε καλά, γράφουμε: Ο Χ. γνωρίζει πολύ καλά Αγγλικά. Παρ’ όλα αυτά δεν έγραψε καλά στο test. Tι συμβαίνει; Μπορώ να βοηθήσω;
Θυμόμαστε:
• Γράφουμε μια φορά την εβδομάδα κάτι για όλα τα παιδιά.
• Δεν χρησιμοποιούμε Τετράδιο Συνεργασίας για τιμωρία.
• Ακόμη και για προβλήματα ή αρνητικά πράγματα τα επισημαίνουμε με θετική προσέγγιση.
• Τα παιδιά έχουν το τετράδιο και το διαβάζουν, γι’ αυτό πρέπει να είμαστε προσεκτικοί. Την ώρα που γράφετε σχόλια ελάτε στην θέση του παιδιού.
Σημείωση: Το Τετράδιο Συνεργασίας είναι μέχρι και την τάξη C. Μετά τα παιδιά είναι στην εφηβεία και χρειάζονται άλλη προσέγγιση.
Οι επισημάνσεις καθηγητών/καθηγητριών και γονιών έχουν στόχο την αλληλοενημέρωση έτσι ώστε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά στην προσπάθειά τους, να τα βοηθήσουμε, να δείξουμε κατανόηση στα προβλήματά τους. Η καταγραφή του homework βοηθάει τα παιδιά να είναι οργανωμένα και τους γονείς να γνωρίζουν τι προετοιμασία πρέπει να κάνει το παιδί για το επόμενο μάθημα.
Οι καθηγήτριες/καθηγητές λαμβάνουν υπ’ όψιν τους τα παρακάτω για την καλύτερη χρήση του παιδαγωγικού αυτού εργαλείου.
1. Βεβαιώνονται ότι όλα τα παιδιά γράφουν τα στοιχεία στο εξώφυλλο:
όνομα του σχολείου(ΚΞΓ), το όνομα του μαθητή/μαθήτριας, τάξη, γλώσσα (Αγγλικά, Γαλλικά κ.λπ.)
2. Στο τετράδιο συνεργασίας δεν είναι απαραίτητο να γράφουμε πάντα κάτι για όλα τα παιδιά. Κάθε φορά επιλέγουμε 3-4 παιδιά και σημειώνουμε ό,τι είναι απαραίτητο. Π.χ:
α) Αν ένα παιδί δεν έχει διαβάσει καθόλου ορθογραφία, γράφουμε: θα ήθελα ο Χ. να διαβάζει λίγο περισσότερο την ορθογραφία. Είναι πολύ έξυπνος και δεν θα του πάρει πολλή ώρα.
β) Αν ένα παιδί κάνει φασαρία, γράφουμε: Ο Χ. έχει πολλά προσόντα. Αν ήταν λίγο πιο ήσυχος στην τάξη, θα ήμουνα ευτυχισμένη.
γ) Αν ένα παιδί ξεχνάει κάθε φορά βιβλίο ή τετράδιο, γράφουμε: κ.(Παπά) θα μπορούσατε να βοηθάτε τον Χ. να οργανώνεται καλύτερα κάθε φορά που έρχεται στο μάθημα. Ευχαριστώ.
δ) Αν δεν έχετε κανένα πρόβλημα με ένα παιδί, πάλι σημειώνουμε: Είμαι πολύ ικανοποιημένη με τον Χ. Σε όλα είναι πολύ καλός. Έχει δυνατή προσωπικότητα.
ε) Αν ένα παιδί αφαιρείται στο μάθημα, γράφουμε: Ο Χ. έχει πολύ καλή σκέψη και καλό χαρακτήρα. Σήμερα ήταν πολύ αφηρημένος. Πιστεύω να μην του συμβαίνει κάτι.
στ) Αν ένα παιδί είναι καλός μαθητής αλλά σε ένα test δεν έγραψε καλά, γράφουμε: Ο Χ. γνωρίζει πολύ καλά Αγγλικά. Παρ’ όλα αυτά δεν έγραψε καλά στο test. Tι συμβαίνει; Μπορώ να βοηθήσω;
Θυμόμαστε:
• Γράφουμε μια φορά την εβδομάδα κάτι για όλα τα παιδιά.
• Δεν χρησιμοποιούμε Τετράδιο Συνεργασίας για τιμωρία.
• Ακόμη και για προβλήματα ή αρνητικά πράγματα τα επισημαίνουμε με θετική προσέγγιση.
• Τα παιδιά έχουν το τετράδιο και το διαβάζουν, γι’ αυτό πρέπει να είμαστε προσεκτικοί. Την ώρα που γράφετε σχόλια ελάτε στην θέση του παιδιού.
Σημείωση: Το Τετράδιο Συνεργασίας είναι μέχρι και την τάξη C. Μετά τα παιδιά είναι στην εφηβεία και χρειάζονται άλλη προσέγγιση.